اخبار, اخبار و اطلاعیه ها, اطلاعیه

فهرست نسخه های چاپ سنگی مدرسهٔ دینیهٔ غازی پور در هند منتشر می شود

مدرسه دینیهٔ غازی پور یکی از مدارس علمیهٔ هند است که تابستان ۱۳۸۶ هجری شمسی (۲۰۰۷/۶/۱۰ میلادی) کار عکسبرداری از نسخهٔ های خطی و چاپهای سنگی آن در دستور کار مجمع ذخائر اسلامی قرار گرفت. گرچه تعداد این نسخه ها (سنگی ۳۹ عدد، خطی ۴۰ عدد) پر شمار نیست ولی همچون دیگر کتابخانه های هند دارای نسخه های مهمی است و برای محققان راهگشاست.
فهرست حاضر معرفی چاپهای سنگی این مدرسه است که کار تألیف آن را سید صادق حسینی اشکوری بر عهده گرفته است. او علاوه بر سرپرستیِ کلّ پروژهٔ «عکسبرداری از نسخه های خطی و چاپ سنگی هند و پاکستان» به تألیف فهرستگانی چند از همین مجموعه نیز همّت گمارده است.
روش تألیف این فهرست، به صورت فهرستواره شامل ثبت مهمترین اطلاعات است. از سویی ضمیمه کردن تصاویر مهمی از تمامی نسخه های مصور، روشی است که او برای معرفی جدیدترین کتابخانه ها انتخاب کرده تا علاوه بر سرعت بخشیدن در فهرستنویسی، محققان را از اطلاعات مفیدی که می توانند از تصاویر برداشت کنند محروم نکند. بنابر این، انتخاب تصاویر محدود به تصویرهای آغاز و انجام نسخه ها نیست بلکه تصویر کتابهایی که حاوی اطلاعات ناب تاریخی – فرهنگی هستند نیز در این کتاب ثبت شده اند.
این کتاب ضمیمه ای نیز دارد: رفع الحجب عن اسامی الکتب
رساله ای مختصر که در آن کتابهای مشترك العنوان و مختلف المضمون به ترتیب الفبایی ثبت شده اند. اهمیت رساله در آن است که پژوهندگان آثار شبه قاره وقتی با خلاصه واژه ای از نام یک کتاب در اثری برخورد می کنند با مقارنهٔ این متن می توانند اثر مورد نظر و مؤلف آن را رمز گشایی کنند و از مراجعات مکرر به عناوین مشابه پرهیز کنند. این رساله جز «کشف الحجب و الاستار عن أسماء الکتب و الأسفار» است.
فهرست مدرسهٔ غازی پور، ضمن فروَست «معرفی میراث مخطوط» در مرداد ماه ۱۳۹۸ از سوی مجمع ذخائر اسلامی انشاء الله منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *