slider, اخبار, اخبار و اطلاعیه ها, اطلاعیه

اسناد قنات معین آبادِ نوش آباد، بزودی منتشر میشود (منتشر شد)

یکی دیگر از مجموعه اسناد قنوات ایرانی، مربوط به مزرعۀ معین آباد از توابع نوشاباد کاشان، بزودی از سوی مجمع ذخائر اسلامی منتشر میشود. بازخوانی این مجموعه اسناد قاجاری از سوی سید صادق حسینی اشکوری انجام شده و با فروست معرفی میراث مخطوط شماره ۱۷۵ چاپ میگردد.
نوش آباد – بنا بر توضیح ویکی پدیا – نام شهری است واقع در استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل که در نزدیکی شهرستان کاشان میباشد. (البته آن هنگام که اسناد نوشته شده قریه ای بوده است).
نوش اباد از طریق جاده ای به طول دو کیلومتر در شرق به شهر آران و بیدگل، از جنوب به طول نه کیلومتر به کاشان واز غرب به جاده ای به طول هفت کیلومتر به سفیدشهر و از شمال به کویر مرکزی ایران ارتباط دارد، فاصله این شهر تا ایستگاه راه آهن کاشان یازده کیلومتر و تا فرودگاه کاشان بیست کیلومتر است و از طریق جاده های فوق به اتوبان اصفهان به تهران متصل می شود.
نوش‌آباد در ارتفاع ۹۰۰ متر از سطح دریا و به مختصات جغرافیایی `۲۶˚۵۱ طول و`۰۵˚۳۴ عرض و در فاصله ۷ کیلومتری از شهر تاریخی کاشان و ۳ کیلومتری از شهر آران و بیدگل واقع شده‌است. این شهر دارای آب و هوای گرم و خشک در تابستان و سرد و خشن در زمستان است. نوش‌آباد دارای ۳۱ هکتار بافت تاریخی است.
در منطقه نوش‌آباد بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی وجود دارد که نیمی از آن در داخل بافت و نیمی دیگر در کویر این شهر قرار گرفته‌است. مسجد جامع عتیق با مناره بلند و پر هیبتش در بخش مرکزی شهر تاریخی و در مجاورت محلی به نام تخته گاه قرار دارد.
منطقه کویری نوش‌آباد که دارای آثار متعدد تاریخی همچون قلاع گوناگون با نامهای جلال‌آباد، فخر آباد، دی مورچون، سی زان، شجاع آباد، فیض آباد و وزیر و پوشش گیاهی خاکی مناسب جهت فعالیت‌های گردشگری است.
انتشار این اسناد، که از موقوفات مسجد جامع آران (مسجد قاضی) است میتواند دریچه ای جدید، بر مطالعات اجتماعی، تاریخی و شرعی این منطقه بگشاید.
کتاب را از همین سایت تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *